maanantai 10. lokakuuta 2016

South Island trip

Ihan mahtavat kymmenen päivää takana! Niin paljon hyviä muistoja, uskomattomia kokemuksia, kauniita paikkoja ja mikä tärkeintä, ihania ihmisiä. En tuu ikinä unohtamaan tätä reissua

Matkustettiin melkein viidenkymmenen muun vaihtarin kanssa ympäri eteläaarta kansainvälisille oppilaille järjestetyllä pakettimatkalla. Suurin osa meidän ryhmästä oli AFS oppilaita, mutta myös melkein kaikki yfu vaihtarit joihin tutustuin heinäkuun valmennuksessa oli mukana. Oli ihana nähdä mun kavereita keihin tutustuin vaihtovuoden alussa ja kuulla miten kaikille menee. Oli myös ihana tutustua uusiin ihmisiin ja saada kavereita ympäri maailmaa. Koko porukka oli ihan mahtava, kaikki oli tosi avoimia ja kaikille oli helppo jutella. Vaihtarit on vaan yksinkertasesti parhaita
Vaikka näin upeita paikkoja ja koin paljon kaikkea uutta niin parasta koko matkalla oli ehdottomasti ihmiset! Kaikkien kanssa pysty helposti olla oma ittensä eikä tarvinnu miettiä mitä muut ajattelee. Jokaisen kanssa oli myös helppo jutella ja uusiin ihmisiin oli helppo tutustua, koska aina löyty jotain yhteistä puhuttavaa.

Alotettiin meiän matka täältä Christchurchista, minne mun kaverit saapui jo aikaisin iltapäivällä. Chillattiin koko päivä lentokentällä ja vaihdettiin kuulumisia kunnes viideltä tavattiin meiän liideri ja koko muu ryhmä ja ajettiin ekaan yöpymispaikkaan. Illalla tutustuttiin uusiin ihmisiin, syötiin dinner ja mentiin kaikki uimaan. (50 ihmistä yhessä pienenssä uima-altaassa aiheuttaa aika paljon meteliä ja lopulta meiät heitettiin ulos koska ei osattu olla hiljaa ...)

Seuraavana päivänä ajettiin Christchurchin keskustaan ja meille kerrottiin maanjäristyksistä, mikä oli mulle tietysti aika tuttua. Monet mun kaverit, jotka asuu pienemmissä paikoissa Pohjoissaarella, oli tosi kateellisia mulle koska asun näin "isossa kaupungissa" (Christchurchissa on asukkaita about 400 000) Tykkään tästä paikasta kyllä tosi paljon, varsinkin keskustasta ja tästä puutarhasta mistä yllä olevat kuvat on.

Kun oltiin kierretty Christchurchin kaupungilla ja syöty lounasta ostoskeskuksessa, lähettiin ajamaan meidän seuraavaan kohteeseen Lake Tekapoon. Maisema oli tosi kaunis mutta ei tietenkään näytä samalta kuvissa vaikka olikin aika harmaata ja pilvistä. Ensin pysähdyttiin ottamaan kuvia, jonka jälkeen ajettiin meidän motelliin. Kaikki meidän yöpymispaikat oli halpoja hotelleja tai motelleja reppureissaajille. Kokattiin meidän ateriat yleensä itse, pienissä ryhmissä koko porukalle. Mun mielestä kaikki paikat missä yövyttiin oli kuitenkin ihan okei, vaikka jotkut löysivätkin paljon valittamisen kohteita mm. yhteisistä vessoista ja suihkuista. Ja mitä nyt pienistä jos sänky on vähän epämukava, puolen välin jälkeen kaikki oli nii väsyneitä että unenpäästä sai kiinni ihan missä vaan.. Mutta ei se mitään, kaikki valvotut yöt oli kyllä ihan worth it! Ei kukaan tolle matkalle nukkumaan tullut, sitä paitsi no one looks back in life and remembers the nights they had plenty of sleep ..

Tekapon jälkeen ajettiin pitkä matka (hyvät melkein kymmenen tuntia tai jotain ..) Milford Sound-nimiseen paikkaan, mistä mentiin yön yli kestävälle risteilylle. Tää oli ehdottomasti yksi kohokohdista! Maisemat oli upeita, käytiin kajakoimassa ja uimassa ja illalla pimeän tultua katseltiin tähtiä. Aamulla herättiin samoihin mielettömiin maisemiin (ja plussana ruoka oli ihan superhyvää!!)

Kaikki päivät ei mahdu samaan postaukseen, tässä asiaa ekoista päivistä (melkein puolessa välissä ollaan jo !!)

Lisää tulossa myöhemmin ...